מקור ההשראה שלי

ג’וליה מרגרט קמרון (1879-1815)

כצלמת מתחילה בסוף שנות ה-80, התקשיתי להתמודד עם האלמנט הטכני של עולם הצילום. הגעתי ללימודי הצילום לאחר שסיימתי תואר ראשון באמנות באוניברסיטת חיפה. ידעתי שהמצלמה היא הכלי המדויק בשבילי, שדרכו אני מבטאת רגשות ואג’נדות חברתיות ופוליטיות. יחד עם זאת לא התחברתי לצד הטכני (המאד חשוב) בעולם הצילום. בנוסף, סבלתי מהזעת יתר קשה בידיי, שטפטפו כל הזמן, מה שהקשה על שמירת הדיוק ו’הניקיון’ בעבודה עם פילם. למדתי להשתמש בחיסרון שלי ולהפוך אותו ליתרון. עברתי לעבוד עם מצלמות מפלסטיק, קופסאות נס קפה שהפכו לקמרה אובסקורה, טיפלתי בנייר ההדפסה בטכניקות יצירתיות, שרפתי נגטיבים, עבדתי עם ניירות הדפסה שפג תוקפם והעדפתי כאלה שהיו ממש פגומים (עם פטריות). בעוד מסביבי חבריי ללימודים התגאו במצלמות והעדשות החדישות שרכשו אני נהניתי מהחקר של התהליך תוך התבוננות פנימה והאמצעים שלי ‘הלכו אחורה’. מקור ההשראה שלי הייתה ועודנה צלמת הפורטרטים האנגלייה, ג’וליה מרגרט קמרון, אשר החלה לצלם בשנות השישים של המאה ה – 19, בגיל 49, ולמשך 12 שנה בלבד, אישה שהקדימה את זמנה.
היא נחשבת לפורצת דרך של אותה תקופה, אבל אז נחשבה לתימהונית. היא הייתה הראשונה שיצאה מגבולות הצילום הרשמי, סתמי, נטול אופי צילומי ואנושי. צילומיה משלבים מציאות ואידאל. קמרון שאפה לתפוס ולשמר יופי. כך היא כותבת-” השתוקקתי לתפוס את כל היופי שבא לפני עד שכמיהתי תסופק” ‏‏ (ציטוט נלקח מהאוטוביוגרפיה של קמרון, שלא ראתה אור: ‏‏‏Annals of My Glass House‏‏.)

הטכניקה המסורבלת ביותר בשיטת הקלוטייפ גרמה לה להיות מאותגרת טכנית. בטכניקה זו המצולמים נדרשו לשבת בצורה קפואה למשך זמן ממושך ולכן חלק מהתמונות יצאו מחדות מרוככת או בטשטוש. קמרון אהבה את האפקט שנוצר מהטשטוש. גם השריטות שנוצרו על הנגטיבים מצאו חן בעיניה. היא בחרה לעבוד עם האפקטים האלו והפכה אותם לחלק מהיצירות שלה. למרות שהצילומים שלה היו חסרי חדות והם לא היו נורמליים לאותה תקופה, הם יצרו רגשות ורוחניות של הדמות המצולמת.

מרגרט ידעה כבר אז, שצילום פורטרט חייב להעביר את רוח האדם המצולם, באמצעות כלים צילומיים כגון מבט, אור, זווית, חיתוך, כלים שמביאים לידי ביטוי את אישיות המצולם ואת עמדת הצלם.
בגיל 49 (כמו קמרון! מדהים), פתחתי סטודיו לצילום פורטרטים נשיים. כצלמת אני חוקרת באמצעות דיאלוג, הקשבה ומבט דרך המצלמה את יופייה של המצולמת ומנסה לאפיין את ייחודה ועוצמותיה. לתת ביטוי ויזואלי לניסיון ולחוכמת החיים.

כצלמת אני חוקרת באמצעות דיאלוג, הקשבה ומבט דרך המצלמה את אישיותו של המצולם  ומנסה לאפיין את ייחודו ועוצמותיו.
התהליך דומה הן בצילום עסקי בו אני מייצרת דימוי שתפקידו למגנט לקוחות לאיש/ת העסקים והן בעבודה תהליכית בצילום נשים בוגרות, שם אני נותנת ביטוי ויזואלי לניסיון ולחוכמת החיים שנשים אלו מביאות איתן. לתת להן במה, מקום וכבוד בתרבות שמעריצה נעורים.

יחסי אימהות ובנות
קרא עוד
דמויות מצולמות כחלק מתהליך איפיון דמויות מצולמות כחלק מתהליך איפיון
קרא עוד
אולי יעניין אותך גם:

חברות מספרות

קרן טל תקשיבי...אי אפשר לתאר במילים מה שעשית לי היום, אני נרגשת כמו מאהבה חדשה. פתחת את הפקק שעשה לי סתימה, את אחת ממעט נשים המדהימות שנגעו בחיי את מלאכית, מעבר לזה שאת קוסמת, אם באתי אליך כי אני רוצה לאהוב את עצמי, להתאהב, להצליח וכ'ו.. עכשיו זה בעוצמות כפולות ומכופלות אז תודה לך אישה מדהימה, וסליחה ששיגעתי אותך בהתחלה..! טל לביא טל לביא רונית היקרה איזה סט נשי ,שמח וממופלא הקמת לנו. גישתך ייחודית.את יודעת בדיוק מה להמליץ ואיך לתת הרגשה נהדרת לכל אחת ואחת מלקוחותייך בהתאם לאופי.ממני הוצאת גם רגשות נסתרים ואני גאה להשתמש בתמונותייך מיכל לבנון מיכל לבנון לפני מספר ימים החלפתי את תמונת הפרופיל שלי בפייסבוק לתמונה שצולמה על ידי רונית ולפר. בעידן הטכנולוגי הנוכחי - זה ממש כמו לעשות ניתוח פלסטי. התמונה מאירה את תווי הפנים בצורה מחמיאה, זוית הצילום וגם האיפור המעודן עליו התעקשה רונית - הביאו לתוצאה - שגם אני נדהמתי ממנה. התאהבתי באישה שהביטה אלי מהתמונה. אחרי שנים שבהם לא הסכמתי שיצלמו אותי, שנים שכאשר הבטתי בכל תמונה - חשתי רק בושה ומבוכה..הנה לפתע אני בלהה תורן בלהה תורן יש מצלמה שמלטפת לך את האגו ומכניסה אותך למוד של, "ואללה לא ידעתי שאני ככה." זאת המצלמה של רונית , רכה , מפרגנת, מקצועית, נשית... ובעיקר מעצימה ומגדילה אותך, מה צריך.. כדי שהפלא יקרה, מסתבר שלא הרבה : חיוך אמיתי, ספור עם מסר, בגד עם צבע, והאמונה שאת הגעת למקום הנכון, את פשוט בידים אמונות וטובות. יעל פז יעל פז רונית, בגללך לא ישנתי כל הלילה, הייתי בהיי וחיוכים שלא הצלחתי להרגע, כאילו נסעתי לאיזה מקום קסום.. התחלתי למיין את התמונות, אני המומה מכמה דברים: אני ממש יפה, זו תגלית משמחת, רוב התמונות מוצאות חן בעיניי אז פתחתי שתי ספריות: "תמונות לכל מטרה" ו "תמונות מהממות"... בקיצור אני ממשיכה להצחיק את עצמי. בינתיים הרבה אהבה ותודה לך חנה פלד חנה פלד חוויה בלתי רגילה ומרגשת ,לי היא חשפה את מה שחפשתי! וכל זאת ברגישות כובשת רונית את גדולה!והצילום מעצים ללא כל ספק!. צביה אביזמר צביה אביזמר רונית היקרה היו לי חששות אבל ברגע שניכנסתי לביתך המשרה רוגע וחום נירגעתי את כל כך מקצועית ואישה מדהימה היה לי לעונג לקבל שירות ממך אישה מדהימה התמונות יצאו מדהים לא מאמינה לתוצאות ולתישבוחות שקיבלתי המון המון בהצלחה בהמשך מזי שטייגמן מזי רונית... צלמת ואישה מדהימה!!! חובה לכל אישה... תהליך מרתק שמתחיל בשיחה והיכרות עם מוסיקה שקטה ונעימה ומסתיים... (לא אגלה איך, כדי לא לקלקל את החוויה...) וכל זה בא לידי ביטוי בתמונות מדהימות!!! חסיה ברטלר שלום לך, רונית אהובה.   שמחה לכתוב לך בכמה מילים את ההתרשמות שלי מהמפגש ביננו.   אתחיל, שהקדם-מפגש, השיחה שהתנהלה ביננו ותכתובת המילים, כבר סיפרו לי שאני עומדת לפגוש אישה מאד רגישה, חכמה ומיטיבה לראות, ולאו דווקא דרך המצלמה. לגמרי לא טעיתי... ההיכרות אתך, עם עולמך, עם האישיות שלך, עם הדרך שבה את חושבת ומתבוננת - הוסיפה לפגישה את הרובד הנוסף, שבלעדיו הכל שטחי וחיצוני. לפני שהתחלנו בצילום, שוחחנו, שיחה עמוקה ופתוחה, כזו שאיפשרה לי להביא את עצמי, להתבטא, וגם לזכות להדהוד
Powered by Simply
סימפלי - בית מלאכה דיגיטלי
Digital Workshop
phone-squarebarsenvelopewhatsappcross linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram